-Gebruik bij montage van carbon onderdelen (zadelpennen, stuurpennen) altijd een
momentsleutel ,heb je deze niet, spring dan binnen in onze winkel of bij een andere gespecialiseerde winkel (momentsleutel hebben ze niet in alle winkels).
-Houd je aan de voorgeschreven aanhaalmomenten.
-Carbon onderdelen hebben ook carbon vet nodig om niet te verschuiven bij de gebruikte lage aanspan krachten (speciaal vet met anti slip korreling erin).
-Alles die in aluminium gemonteerd wordt met schroefdraad zoals stuurboutjes e.a. heeft montage pasta of vet nodig tegen het vast oxyderen (kopervet kan ook).
-Wij gebruiken ook waterdicht vet (beter dan lagervet voor deze toepassing) van morgan blue om afdichtingsrubbers van kopserie en braquet extra mee af te dichten tegen kruipend vocht (zeer belangrijk bij mountainbikes)
-Olie regelmatig je versnellingskabels in, gebruik echter geen olie om je lagers te smeren (enkel lager vet)
-Slecht werkende versnellingen zijn in veel gevallen het gevolg van vervuilde kabels ,bewegen de kabels stroef in hun hulzen ,vervang de kabels en de hulzen ,smeren met kruipolie kan ook helpen maar helpt meestal onvoldoende ,zelfs een lichte stroefheid is voldoende om problemen te geven .
-WD40 is enkel goed voor veringen en scharnierpunten, niet voor ketting en lagers.
-Slepende schijfremmen bij mountain-bikes zijn meestal het gevolg van vervuilde zuigers, waardoor ze niet gelijkmatig werken , oplossing : remblokken demonteren ,zuigers laten uitkomen (niet teveel) reinigen met brake cleaner en smeren met kruipolie of minerale remolie, dan de zuigers gelijkmatig terugduwen en de remblokken terug monteren.Dit werkje zelf doen houdt risico's in ,bij twijfel de fiets binnenbrengen
-Tips van Bonte Stefan ,zaakvoerder en technieker van Xtreme bike Bonte NV.
momentsleutel ,heb je deze niet, spring dan binnen in onze winkel of bij een andere gespecialiseerde winkel (momentsleutel hebben ze niet in alle winkels).
-Houd je aan de voorgeschreven aanhaalmomenten.
-Carbon onderdelen hebben ook carbon vet nodig om niet te verschuiven bij de gebruikte lage aanspan krachten (speciaal vet met anti slip korreling erin).
-Alles die in aluminium gemonteerd wordt met schroefdraad zoals stuurboutjes e.a. heeft montage pasta of vet nodig tegen het vast oxyderen (kopervet kan ook).
-Wij gebruiken ook waterdicht vet (beter dan lagervet voor deze toepassing) van morgan blue om afdichtingsrubbers van kopserie en braquet extra mee af te dichten tegen kruipend vocht (zeer belangrijk bij mountainbikes)
-Olie regelmatig je versnellingskabels in, gebruik echter geen olie om je lagers te smeren (enkel lager vet)
-Slecht werkende versnellingen zijn in veel gevallen het gevolg van vervuilde kabels ,bewegen de kabels stroef in hun hulzen ,vervang de kabels en de hulzen ,smeren met kruipolie kan ook helpen maar helpt meestal onvoldoende ,zelfs een lichte stroefheid is voldoende om problemen te geven .
-WD40 is enkel goed voor veringen en scharnierpunten, niet voor ketting en lagers.
-Slepende schijfremmen bij mountain-bikes zijn meestal het gevolg van vervuilde zuigers, waardoor ze niet gelijkmatig werken , oplossing : remblokken demonteren ,zuigers laten uitkomen (niet teveel) reinigen met brake cleaner en smeren met kruipolie of minerale remolie, dan de zuigers gelijkmatig terugduwen en de remblokken terug monteren.Dit werkje zelf doen houdt risico's in ,bij twijfel de fiets binnenbrengen
-Tips van Bonte Stefan ,zaakvoerder en technieker van Xtreme bike Bonte NV.